.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
انتقاد متکی از سهم 50 درصدي ايران از خزر
وزير امور خارجه در حاشيه مراسم جشن عيد غدير در پاسخ به پرسشي در خصوص سفر هيئتي عراقي به ايران به منظور تغيير در موافقتنامه‌هاي مرزي دو كشور، رفت و آمد هيئت و تبادل هيئت بين ايران و عراق را امري خواند كه طي پنج سال گذشته همواره ...
انتقاد متکی از سهم 50 درصدي ايران از خزر

وزير خارجه كشورمان با اشاره به برخي زمزمه‌ها مبني بر اينكه ايران بايد 50 درصد درياي خزر را داشته باشد، اين بحث را منطقي ندانست و تصريح كرد: قراردادي در اين زمينه وجود نداشته است.

منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان ظهر امروز يكشنبه در حاشيه مراسم جشن عيد غدير كه در محل وزارت خارجه كشورمان برگزار شده بود در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشي در خصوص سفر هيئتي عراقي به ايران به منظور تغيير در موافقتنامه‌هاي مرزي دو كشور، رفت و آمد هيئت و تبادل هيئت بين ايران و عراق را امري خواند كه طي پنج سال گذشته همواره وجود داشته است.

وي اين سفرها را با هدف تحكيم مناسبات دو كشور و همكاري‌هاي جاري در حوزه‌هاي مختلف سياسي و اقتصادي برشمرد و افزود:‌ در سفر قبلي معاون حقوقي وزارت خارجه عراق و همچنين سفر نوري المالكي نخست‌وزير اين كشور به تهران، بحث لايروبي اروندرود مطرح شد كه ما براي لايروبي اروندرود براساس توافقاتي كه بين دو كشور وجود دارد بايد كميته فني تشكيل بدهيم.

وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه توافق كلي در اين زمينه صورت گرفته، اظهار داشت: ما اعضاي ايراني اين كميته را معرفي كرديم و منتظريم طرف عراقي آن را بررسي كند.

متكي ادامه داد: در چارچوب سخنان اخيري كه مطرح شد مبني بر غيرقابل خدشه بودن قرارداد 1975 كه شالوده مستحكمي براي حفظ همجواري و روابط صميمانه بين دو كشور است، ما گام‌هاي بلندي را براي توسعه همكاري‌ها بين دو كشور در دستور كار داريم.

وي با اشاره به همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي ايران و عراق بالغ بر 2 ميليارد دلار، خاطرنشان كرد: ايران پروژه‌هاي مختلفي را در جهت كمك به مردم عراق در دست اجرا دارد.

وزير خارجه همچنين به پروژه‌هاي اقتصادي كه شركت‌هاي ايراني در عراق برنده مي‌شوند يا با دولت عراق در آن زمينه توافق مي‌شود، اشاره كرد و گفت: ما علاقمند توسعه اين روابط در همه زمينه‌ها هستيم.

متكي در پاسخ به سؤال ديگري درباره دور بعدي گفتگوهاي ايران و آمريكا پيرامون عراق، با بيان اينكه ايران برگزاري اين گفتگوها را به طور اصولي پذيرفته، يادآور شد: ملاحظاتي در اين زمينه وجود دارد از جمله نحوه مشاركت طرف مقابل در اين مذاكرات و همچنين متعهد شدن به نتايج گفتگوها.

وي با ذكر اين نكته كه ملاحظات را به طرف عراقي منتقل كرده‌ايم و آنها نيز به آمريكايي‌ها منتقل كرده‌اند، اظهار داشت: ما منتظر پاسخ طرف مقابل هستيم زيرا ما به دنبال گفتگو فقط براي گفتگو نيستيم.

وزير خارجه كشورمان يادآور شد: ما براي كمك به ملت و دولت و امنيت عراق شركت در اين گفتگوها را پذيرفتيم.

متكي همچنين تصريح كرد: اين گفتگوها بايد دستور كار مشخص داشته باشد و به نتيجه مشخصي منجر شود و همچنين طرف مقابل نيز بايد نسبت به نتايج آن متعهد باشد.
وي به زمان، مكان و سطح دور بعدي گفتگوها اشاره‌اي نكرد.

به گزارش خبرنگار فارس، متكي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر خودداري روسيه از تحويل سامانه موشكي اس 300 به ايران و ارزيابي از روابط ايران و روسيه با بيان اينكه روابط ايران و روسيه در فصل خوبي قرار دارد و با اشاره به همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور در پي برگزاري هفتمين كميسيون همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري در مسكو، خاطرنشان كرد: رشد صد در صدي تجارت بين دو كشور در سال 2007 و در مقايسه با سال 2006 نشانگر چشم‌انداز بسيار روشني از توسعه اين همكاري‌هاست.

متكي اضافه كرد: همكاري‌هاي اقتصادي بين ايران و روسيه طي چند سال آينده با گام‌هايي كه در حال حاضر برداشته مي‌شود كاملاً دگرگون و در جهت منافع دو كشور خواهد شد كه اين به خاطر تغيير نوع نگاهي است كه دو كشور نسبت به يكديگر پيدا كردند.

به گفته وي نگاه امنيتي دو كشور نسبت به يكديگر در پي وقوع انقلاب اسلامي و فروپاشي اتحاد جماهير شوروي سابق تغيير يافت و به نگاهي براساس منافع متقابل مبدل شد.

وزير خارجه كشورمان با بيان اينكه در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه همكاري‌هاي نظامي مناسبات خوبي بين دو كشور وجود دارد و مسئولين نظامي كشور در مناسبت‌هاي مختلف آن را بيان مي‌كنند، تصريح كرد: مشكلي در راه اين همكاري‌ها با روسيه نمي‌بينيم.

متكي در ادامه با اشاره به نيروگاه بوشهر و با بيان اينكه خوشبختانه روسيه تصميمي كه از مدتي قبل به ما اعلام كرده بود عملي ساخت و به ارسال سوخت اين نيروگاه در محموله‌هاي مختلف اقدام كرد، گفت: بعد از تكميل پروسه ارسال سوخت و مراحل مختلف آن كه 7 الي 8 مرحله است، زمينه تزريق سوخت و راه‌اندازي نيروگاه بوشهر را حداكثر تا تابستان آينده به وجود خواهد آورد.

وي اضافه كرد: اين نيمي از ظرفيت نيروگاه بوشهر خواهد بود و نيمه ديگر آن بعد از راه‌اندازي نيمه اول عملياتي خواهد شد.

وزير خارجه با ذكر اين نكته كه مراحل الان به بعد قرارداد سير طبيعي و طبق توافقات به عمل آمده بين دو كشور را طي مي‌كند، اظهار داشت: ما از اين روند راضي هستيم.

متكي همچنين در ادامه سخنان خود اظهار داشت: دشمنان ملت ايران و كساني كه تلاش مي‌كنند در مناسبات منطقه‌اي كشور و نقش سازنده ايران در منطقه تبليغات سوء ايجاد كنند، از مدتي قبل زمزمه كردند كه ايران بايد 50 درصد درياي خزر را داشته باشد كه چنين چيزي نه منطقي است و نه قراردادي در اين زمينه وجود داشته است.

وي با بيان اينكه در قبل از پيروزي انقلاب اسلامي هرگز از 3/11 درصد از اين دريا، امكان رفتن به جلوتر براي شناورها، قايق‌هاي ماهيگيري و غيره ايران وجود نداشته است، يادآور شد: انقلاب اسلامي و متعاقب آن تحول در شوروي سابق و ايجاد كشورهاي جديد، رژيم حقوقي را در دستور كار قرار داد.

وزير خارجه افزود: ما در حال حاضر با كشورهاي تركمنستان و آذربايجان براساس ضوابط بين‌المللي و اصل انصاف در حال بررسي رژيم حقوقي، يعني تعيين مرزهاي زير بستر براي بهره‌برداري‌هاي زيرزميني هستيم.

وي گفت: مطمئناً به مراتب بيش از وضعي كه در گذشته بر محور آستارا - حسينقلي تعريف كرده بودند ما منافع كشور را حفظ خواهيم كرد.

متكي با بيان اينكه در حال حاضر قزاقستان با 24 درصد بزرگ‌ترين ساحل اين دريا را در اختيار دارد، خاطرنشان كرد: روسيه زير 20 درصد و تركمنستان و آذربايجان نيز در همين حد يعني زير 20 درصد را در اختيار دارند و ايران با تحديد حدودي كه در زير بستر با تركمنستان و آذربايجان انجام خواهد داد، يكي از بالاترين رده‌هاي سهم خود را در زير بستر خواهد داشت.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.072 seconds.